1. Sissejuhatus
Eelmine postitus tõstatas muu hulgas küsimuse, kas mehiste actionfilmide kuldaeg oli üldse olemas. Etteruttavalt võib pinged maha võtta ja öelda, et kindlasti oli. Pealkiri on lihtsalt tavapärane provokatsioon lugejate ligimeelitamiseks. Kuid millal kuldaeg algas ja millal lõppes? Mis on klassikaline ja nn „kuldaja“ actionfilm? Millal tehti esimene kaasaegne actionfilm? Kõik need küsimused hakkasid peas keerlema ja nõudsid vastuseid. Järgnevalt on esitatud üks võimalik versioon lõplikust tõest.
Klassikaline ja nn
„kuldaja“ actionfilm võiks vastata enamusele järgmistest
kriteeriumitest:
- Mehine peategelane, kes mõjub rusikakangelasena usutavalt;
- Süžee, mis viib vältimatult filmi kulminatsioonis aset leidva ulatusliku lõpulahingu suunas;
- Naistegelane on reeglina rekvisiidi osas, iseloom ja karakter on väheolulised;
- Film sisaldab järgmistest elementidest vähemalt kolme:
1. Rusikavõitlused
2. Tulevahetused
3. Autodega tagaajamised
4. Plahvatused
5. Killu rebimised
2. Ajalugu
Nüüd kui reeglid on paigas võib ajalukku sukelduda. Kui teemasse väga leebelt suhtuda võiks esimeseks actionfilmiks lugeda juba 1903. a lühifilmi „The Great Train Robbery“ või ka Buster Keatoni 1920-ndate tempokad komöödiad, kuid keskendugem siiski kaasaegsele märulile.
Järgnevalt on
aastate kaupa välja toodud olulisemad actionfilmi arengut mõjutanud
linateosed ja tähtsündmused. Analüüsis on vähem tähelepanu
pööratud erinevatele kitsamatele žanridele (kung-fu,
blaxploatation) ning keskendutud peamiselt hollywoodi A-kategooria
märulitele, kui peamisele uurimisteemale.
1953
1953
The Wages of Fear
(Le Salaire de la peur) - prantslaste meisterlik thriller, milles
kasutatakse ohtralt kaasaegsele actionfilmidele omaseid pinge
kruvimise võtteid.
1959
North by Northwest -
tervikuna kindlasti mitte märul, kuid sisaldas mitmeid hilisematele
actionfilmidele iseloomulikke märulistseene.
1961
The Guns of
Navarone - tegevus leiab aset sõjaolustikus, kuid märulistseenid
ning süžee on pigem omased märulile kui tavapärasele sõjafilmile.
1962
Dr. No - esimene
bondifilm, mis annab tugeva tõuke actionfilmi kui eraldiseisva žanri
arenguks.
1964
The Train - ohtralt
märulit sisaldav teos, mis vaatamata sõjaaegsele sündmustikule
sarnaneb pigem märulile kui sõjafilmile.
1967
The Dirty Dozen -
arendab välja „kõvad mehed missioonil“ filmižanri. Kuna action
avaldub peamiselt filmi lõpuosas ei saa täiesti ehedaks kaasaegseks
actionfilmiks veel lugeda.
Point Blank - Lee
Marvin viimistleb žanri „üksik kõva mees“. Stiililt siiski
thriller mitte märul.
1968
Bullit – tihti
üheks esimeseks puhtakujuliseks märuliks peetav film on
objektiivselt hinnates kõigest aeglaselt kulgev ning ainult üksikuid
märulistseene sisaldav (krimi-)thriller.
Where Eagles Dare -
pigem tõeliseks märuliks klassifitseeritav, kuid filmi tegevus
leiab siiski aset veel sõjakeerises, mitte kaasaegses olustikus.
1969
The Wild Bunch –
žanrilt vestern, kuid märulirohkuselt annab silmad ette enamusele
varasemate aastate ja ka järgnevate aastate märulipüüdlustele.
1971
Dirty Harry/The
French Connection – küllaltki märulirohked kui siiski pigem
krimithrillerid kui actionfilmid.
Vanishing Point,
Two-Lane Blacktop – viivad uuele ja tõsiselt võetavale tasemele
kihutamisfilmid.
1972
The Getaway –
erinevalt Steve McQueeni 1968. a. thrillerist „Bullit“ on „The
Getaway“ küllaltki arvestatav juba ka eheda actionfilmina.
Charles Bronsonist
saab actionstaar (esialgu küll rohkem thrillerite alal).
1973
Enter the Dragon -
lääne kultuuriruumi jõuab kung-fu film.
1974
Freebie and the Bean
– oma aja kohta uskumatult märulirohke teos. Esimene ehe
kaasaegses linnakeskkonnas aset leidev „buddy cop“ märul,
actionstseenide rohkuse, kvaliteedi ja mitmekesisuse osas võib teost
julgelt ka esimeseks kaasaegseks actionfilmiks lugeda.
1978
Superman – esimene
suurejoonelisem koomiksifilm, mõju actionfilmi arengule võib
vaadelda nii positiivselt (eriefektide areng) kui ka negatiivselt
(reaalsete füüsiliste võimete alaväärtustamine)
Tuntuks saab Chuck
Norris.
1979
The Warriors –
legendaarne karmi linnaelu käsitlev teos, ajahambale hästi vastu
pidanud.
1981
Raiders of the Lost
Ark – mõju võib vaadelda nii positiivselt (action massidesse) kui
ka negatiivselt (pisut peresõbralikum ja seikluslik mitte puhas
action)
Escape from New
York/The Road Warrior – populariseerivad uue žanri
(postapokalüptiline märul), mõju selgelt positiivne.
1982
48 HRS. –
viimistleb täiuslikkuseni „buddy cop“ märulikomöödia, esialgu
veel karmikoelises võtmes (õnneks).
First Blood – toob
massidesse „üks mees armee vastu“ žanri.
Märulistaariks saab
Sylvester Stallone.
1984
The Terminator –
esimene ehe ulmemärul (rõhk sõnal märul), mis ei ole aastatega
oma väärtust kaotanud.
Märulistaariks saab
Arnold Schwarzenegger.
1985
Rambo: First Blood
Part II/Commando - täiuslikkuseni viimistletakse „ühemehearmee“
filmižanr.
1986
Aliens – James
Cameron viib ulmemäruli uuele tasemele.
1988
Rambo III –
Stallone viib „ühemehearmee“ žanri paroodia piirile, alamžanri
hiilgeaja (1985-88) lõpp.
Die Hard – uut
tüüpi märulikangelase (kildu rebiv naabrimees, kellega on vaatajal
lihtsam samastuda) ekraaniletulek.
1991
Terminator 2:
Judgment Day – viib eriefektid kaasaegsele tasemele, kuid film
põhineb suures osas siiski veel vanamoodsal actionil.
1994
Speed –
esmakordselt saab A-kategooria märulistaariks kesiste füüsiliste
võimetega isik.
1996
Independence Day –
eriefektid saavad ulmemärulis tähtsamaks kui näitleja füüsiline
võimekus
The Rock – maailm
saab laiemalt tunda Michael Bay kätt, actionstaariks saab Nicolas
Cage, aastatuhande vahetus (maailma lõpp) läheneb...
1997
Face/Off – uue
ajastu actionfilm, klassikalise märuliga on vähe ühist,
actionstaariks saab juba ka John Travolta (mis toimub?)
1999
The Matrix
2000
Crouching Tiger,
Hidden Dragon – lääne vaatajatele tutvustatakse kung-fu alamžanri
wu xia.
Tom Cruise hakkab
märulistaariks, sest see on imelihtne.
2001
The Fast and the
Furious – tundub, et Vin Diesel’ist on tulemas uus ja mehine
actionstaar, kuid tunne on petlik.
Lara Croft: Tomb
Raider – Angelina Jolie (kõhn, füüsiliselt nõrk ja naissoost)
on uus actionstaar.
2002
The Transporter –
Jason Statham-ist saab puhtakujuline actionstaar, kuid mitte
A-kategooria näitlejate tasemel.
2007
Live Free or Die
Hard – Bruce Willis hoiab elus klassikalist actionfilmi.
2010
The Expendables –
Stallone süstib actionžanrile eluvaimu ajutiselt sisse tagasi.
2012
The Expendables 2 –
Stallone otsustab, et klassikaline actionfilm kõlbab ainult
nostalgiliseks naeruks.
3. Olulisemad järeldused
- Esimeseks tõupuhtaks (bondifilmide, sõjaolustiku ning märulit sisaldava krimithrilleri väliseks) actionfilmiks võib lugeda 1974. a „Freebie and the Bean“, mis on esimene ehe kaasaegses linnakeskkonnas aset leidev „buddy cop“ märul, sisaldades rohkelt kvaliteetseid ja mitmekesiseid actionstseene;
- Actionfilmi kuldaeg tundub jäävat vahemikku 1982-1995;
- „Ühemehearmee“ alamžanri tippaega võib piiritleda kui kahe Rambo (II osa 1985 ja III osa 1988) vahelist aega, mil ka Schwarzenegger ilmutas 5 tõupuhast žanrifilmi;
- Klassikalise actionfilmi tähtsus langes järsult 1996. aastal eriefektidele tuginevate filmide pealevoolu ajal. Eelmised aastad (1994-1995) olid veel üllatavalt viljakad ning ei ennustanud peatset krahhi;
- 21. sajand on püüdnud toota uusi tõsiseltvõetavaid märulistaare, kuid loodetud edu (Vin Diesel, Dwayne „The Rock“ Johnson) ei ole täiel määral saavutatud;
- Alates 20. sajandil lõpust võib märulistaariks saada ka ilma igasuguste eeldusteta (Nicolas Cage, John Travolta, Matt Damon, Tom Cruise, Angelina Jolie), mis tähendab, et standardid on väga madalale langenud.
4. Andmete töötlemine ja tulemuste esitamine
Järgnevates
tabelites (klõpsa pildil) on esitatud actionfilmide ajalugu ja
tipphetked aastate lõikes. Actionfilmide ajalugu on laias laastus
jaotatud kolme perioodi:
- Ajastu enne 1982 aastat, mil märul ei olnud veel täielikult välja kujunenud ja massideni jõudnud;
- Aastad 1982-1995 ehk nn actionfilmi „kuldaeg“;
- Aeg pärast 1996. aastat ehk languseperiood ja hetkeseis.
Tabelis on esitatud
ka edukamad mitte täiesti stiilipuhtad (kuid siiski mingil määral
märulit sisaldavad) hittfilmid. Eraldi on aastate lõikes esile
toodud edukaim nn klassikaline ja stiilipuhas actionfilm, lisaks ka
ajalooliselt ja kultuuriloo seisukohalt olulised teosed. Tabelile ei
järgne seekord põhjalikke ja kokkuvõtvaid järeldusi, las faktid
räägivad iseenda eest.
Kuni 1981 (pilt suurelt)
Kuni 1981 (pilt suurelt)
1982 - 1995 (pilt suurelt)
1996 - tänapäev (pilt suurelt)
5. Kasutatud materjalid
- vana VHS-filmide kogu,
- 90-ndate alguse SAT-TV kavad,
- vanaema-vanaisa märkmed,
- küla raamatukogu tolmune arhiiv.
4 kommentaari:
Mina lõpetaks nimekirja 1994. aastaga ära, sest see oli selgelt mehise macho-märuli viimane hingetõmme. Ise loen "Stargate"'i žanri luigelauluks.
Ja kas kõik 80ndate fantasy-filmid oled sa meelega välja jätnud? Peale selle, et püsside asemel on mõõgad, ei näe ma neil teiste märulitega mingit olulist vahet. Mõtlen taolisi filme, nagu Conan, Red Sonja, Beastmaster, Masters of the Universe jne.
Huvitav point ja ausalt öeldes ei mõelnud selle peale, kuid enamjaolt jätsin fantasy ikka nimelt välja kuna püüdsin žanri võimalikult puhtana hoida, informatiivselt on ajastu muutuste markeerimiseks mõned eriti edukad piiripealsed teosed ka ära mainitud.
Aastad 1994-1995 olid lähemal uurimisel üllatuslikult veel päris viljakad (kuigi ebaühtlase kvaliteediga) ja alles 1996 tundus teist laadi ja nõrgem.
Sissejuhatust lugedes tuli kohe meelde Umberto Eco analüüs James Bondi stsenaariumi AjaOst -
http://www.hmss.com/articles/semiotics/
http://books.google.ee/books?id=YI5y_E7tKbgC&pg=PA74&lpg=PA74&dq=Eco%E2%80%99s+James+Bond+formula&source=bl&ots=cs7rn2gOi-&sig=uHNaYA0jjbGvzIwutixiPVDyS3g&hl=en&sa=X&ei=4tM0UdOgJ-mn4ASF6oBQ&ved=0CEgQ6AEwBg#v=onepage&q=Eco%E2%80%99s%20James%20Bond%20formula&f=false
Päris huvitav oleks mingit analüüsi lugeda nais ja mees protagonistide erinevusest filmides. Alien (stsenaariumi puhul on huvitav, et filmi alguses arvad sa, et Tom Skerritti karakter on protagonist, kuid sureb), Haywire, Coffy jne.
Tõsiseltvõetavate actionstaaride kadumise üle tunti muret juba 1992. a järel, artikel aastast 1993 - http://www.nytimes.com/1993/01/10/movies/film-wanted-new-action-stars.html?pagewanted=2&src=pm
Sama teema kerkis uuesti esile aastal 1996 - http://articles.latimes.com/1996-11-26/entertainment/ca-2949_1_action-star
Postita kommentaar